CARILAH CINTA ILAHI NESCAYA KAMU AKAN MENDAPAT CINTA MANUSIA


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم


Ya Allah!Limpahkanlah rahmat yang penuh dan kesejahteraan yang sempurna ke atas penghulu kami Nabi Muhammad SAW yang terungkai dengannya oleh simpulan dan terhapus dengannya oleh segala kesusahan dan diselesai dengannya dengan segala hajat dan dicapai dengannya segala kegemaran dan mudah-mudahan cantik kesudahan serta diharapkan turun hujan dengan berkat wajahnya yang mulia.Dan juga di atas keluarganya dan sahabat-sahabatnya pada setiap detik dan nafas dengan bilangan setiap yang maklum bagiMu.



August 18, 2010

Perlu ke?


Jujur kukatakan kepadamu
Bahwa kamu yang paling mengerti
Takkan ada yang lain menggantikan dirimu lagi
Berulang kali telah ku cuba membuka hati untuk kali ni
Namun semuanya berakhir kerna cintaku hanya untukmu

(ini lirik lagu)


Lirik2 lagu,syair,puisi & ayat2 jiwang mcm ni dah biasa terpampang kat wall facebook tu.Kalau saja2 post kat status sendiri tak pe jgk.Tapi siap terang lagi bersuluh ditujukan kepada seseorang.Lelaki-perempuan.Perempuan-lelaki.Tak kisah la mana2 pun.Ini tak kira gambar2 yang diupload kat facebook lagi di mana kita semua tahu yang gambar2 tu mmg boleh dilihat oleh sesiapa sahaja,tak kira orang yang dalam friendlist kita ataupun tak.Gambar pergi dating la kononnya.Satu shj persoalan dari aku,"Perlu ke semua tu?"

Aku cemburu?Oh no!Jauh sekali.Aku sedih?Ya!Aku sedih.Sedih melihat kawan2ku yang asyik dibuai perasaan sampai tak sedar mana yang perlu & mana yang tak.Aku tak kata bercinta itu betul atau salah tapi dalam Islam,kita memang sedia maklum kan couple is not good?Benar!Cinta itu fitrah dan diidami oleh setiap makhluk Allah SWT.DIA wujudkan perasaan kasih sayang antara lelaki & perempuan sebagai penyenang hati.Tapi andai kata perasaan sayang yang Allah kurniakan itu dicemari dgn tindakan2 yang mendatangkan kemurkaan-Nya,bagaimana?Sayang manusia kita dapat tapi sayang Allah?Redha Ilahi?

"Ya Tuhan kami,anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati kami dan jadikanlah kami pemimpin orang-orang bertakwa"

(Al-Furqan : 74)

'Kalau suka jumpalah mak ayah!'

Agak kasar bunyinya tapi betul kan?Bukankan restu orang tua tu penting?Tapi aku pasti ramai yang couple kat luar sana tu tanpa pengetahuan mak ayah.Sedih kan?Mak ayah siang malam penat jaga kita dari kecil sampai la boleh berdikari sendiri tapi tup tup bila sampai bab mcm ni,mak ayah diketepikan.Alasannya tak bersedia.So what?Kalau tak bersedia,tak payahlah bercinta.Kalau ikut apa yang Ustaz Hasrizal bagitau dalam buku tulisannya,'Aku Terima Nikahnya',bercinta itu boleh kalau pasangan itu memang ada perancangan untuk berkahwin dalam masa yang terdekat.So,cinta-kahwin.Habis cerita.Tak payah nak sakit jiwa duk rindu2.Rindu yang tak sepatutnya.Tak nak ke kita rasa rindu yang halal?Cinta yang halal?Rindu dan cinta yang Allah pun suka.


Tiada yang lebih membahagiakan dua orang yang saling menyukai kecuali menikah

(Riwayat Suyuti)


"Dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik pula"
(An-Nur : 26)



Sering kita jadikan antara kriteria pasangan kita nanti ialah yang beriman,patuh pada Allah SWT dan sebagainya.Pendek kata yang baik2 lah.Andai kata Allah kurniakan kita pasangan yang sebegini,Alhamdulillah tapi tanya pula diri sendiri,baikkah kita untuk si dia kalau sebelum ni kita pernah bercinta,dating sana sini,makan,tengok wayang,sms,bergayut tak ingat dunia,siap pegang2 tangan lagi and whatsoever dan tiba2 putus?Betul la jodoh itu di tangan Allah.Tapi lepas tu Allah temukan pulak kita dgn pasangan yang baik ni,tak ke rasa sedikit ketidakselesaan aka malu?Malu sbb kita dulu pernah macam ni macam ni.Kesian kat pasangan kita tu.Dia punya lah baik,tak pernah couple(klu yang dah fikir nak kahwin tapi putus tgh jalan tu lain la) tapi kita?Tepuk dada tanya iman :D

Yang kat facebook atau tak kisahla kat mana2 pun,do we really need to expose all those things to the public?Sedang bahagia la kononnya.Kasi privacy la sikit.Dah selalu sangat aku tengok kat facebook benda2 mcm ni.Even kat wall aku sendiri pun.Aku letih.Letih tengok ayat2 jiwang,kata2 maksiat.Betul la tu wall tu kalian yang punya tapi bukankah sistem facebook tu,apa2 yang kalian post akan keluar kat wall semua rakan dlm friendlist kalian termasuklah aku.Tutup akaun facebook?Takkanlah sebab kalian yang 2-3 kerat ni aku kena tutup akaun??Aku bukak akaun facebook sebab nak keep in touch dengan kawan2 lama,tahu perkembangan yang lain dan memang aku tak nafikan daripada facebook jugaklah aku dapat tahu perkembangan dunia,dakwah dan manfaat2 yang lain.That's why we need to think of something from the positive side.Kalau kita duk fikir nak boikot fb gara2 owner dia orang yahudi,memang duk situ jer lah kita.Jadikanlah fb sbgi medium dakwah.Dakwah through status,hebahkan kalau ada majlis2 ilmu,majlis dakwah sbb fb memang ramai pengikut.Kalau kalian kata delete jer kalian daripada friendlist aku,aku tak sampai hati sbb kalian kawan aku.Buat tak tahu?Kalau semua tu dah selalu sangat terpampang kat situ,aku tak boleh buat tak tahu.Nabi ajar kita supaya mengingatkan antara satu sama lain kan?Kalau boleh,aku nak jer comment kat situ tapi sekali lagi,aku memang tak sampai hati.At the end,aku hanya mampu nasihat kalian dalam hati dan memang itu adalah selemah-lemah iman!Aku akui itu.



Jadi sahabat,aku pohon pengertian kalian.Bukan untuk aku tapi untuk kalian sendiri.Tidak perlu semua itu sebenarnya.Kadang-kadang tindakan kalian itu hanyalah akan menimbulkan jelik di pandangan orang.Jangan kalian fikir aku cemburu.Tidak.Jauh sekali cemburu itu.Aku turut gembira andai kalian gembiraAku hanya sedih.Aku juga malu wahai sahabat.Jika benar kalian benar2 sayangkan pasangan kalian,jadikanlah rasa sayang,cinta & kasih itu sesuatu yang diredhai Allah.Pasti cinta itu akan menjadi lebih indah bukan.Dan sesungguhnya cinta Allah itulah yang hakiki,cinta Rasul berpanjangan.Ameen Ya Rabbal Alameen~

Sekiranya kita cinta kepada manusia
Tak semestinya manusia cinta kepada kita
Tetapi jika kita cinta kepada Allah
Nescaya cinta Allah tiada penghujungnya
Sekiranya kita cinta kepada manusia
Kita akan cemburu kepada orang yang mencintai orang yang kita cintai
Tetapi sekiranya kita cinta kepada Allah
Kita akan turut mencintai orang yang melabuhkan cintanya kepada Allah

Ya Allah
Andainya dia adalah jodoh yang ditetapkan oleh-Mu untukku
Maka campakkanlah ke dalam hatiku cinta kepadanya adalah kerana-Mu
Dan campaklah ke dalam hatinya cinta kepadaku adalah kerana-Mu

Namun andai dia bukanlah jodoh yang ditetapkan oleh-Mu kepadaku
Berilah aku kekuatan agar pasrah dalam mengharungi ujian
Yang Kau berikan kepadaku.


(sajak yang diambil drpd buku 'Pemilik Cintaku Setelah Allah & Rasul)

Entri ini bukanlah bertujuan untuk mengundang rasa kurang senang atau sakit hati sesiapa.Tapi inilah realiti dan ini hanyalah sekadar menterjemahkan apa yang saya rasa dan pendamkan lama dahulu.Harap2 dapat mengambil sesuatu yang bermanfaat.Ini juga satu peringatan buat saya.InsyaAllah sama2 kita cari keredhaan Allah dalam setiap tingkah laku kita ~(^____^)~

::kokoro no omoi::

No comments: